PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 20 januari 2016

Pedagog Skåne Nordväst uppmärksammar Puls+ 18/1 -16.

Pedagog Skåne Nordväst publicerar ett fantastiskt fint reportage om Puls+. I detta reportage kan du bl.a. läsa mer om inlärningen i matematik och det fina arbeta som Ulf Hasselgren lägger ner på våra elever.
Det finns också en kort filmsnutt från en idrottslektion som började med teknikträning i styrketräning följt av ett pulspass, där vi spelade fotboll först i smålag och sen på större plan. Efter lektionen får eleverna återkoppling om hur de olika aktiviteterna påverkat pulsen. Detta ger eleverna en god kroppskännedom och alla har möjlighet att lyckas.
Längst ner i reportaget hittar du flera bra länkar till bl.a. Torkel Klingbergs föreläsning på UR.
Länk till reportaget.

http://pedagogskanenordvast.se/pulshojande-fysisk-aktivitet-med-malet-att-forbattra-studieresultat/