Pulsstudien är publicerad i tidskriften Forskning om undervisning och lärande, och den sprids i Sydsvenskan, P4 Nyheter, Pedagogsajter och medier runt om i landet. Resultatet om intresserar och väcker tankar och fokus!
Uppdaterat inlägg med bl.a. studier som bekräftar Pulsstudiens resultat på barn och ungdomar, vetenskapligt stöd för sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnhälsa mm. Kontakt: arne.kastenbom@helsingborg.se eller arne.kastenbom@gmail.com.
Bakgrund innan Pulsstudien:
Pilotprojektet PULS+ startade 2014 eftersom ny forskning visade att fysisk aktivitet kan påverka de underliggande funktionerna till inlärning. PULS+ hypotes var att ta in ny forskning och undersöka ifall vi kunde se några skillnader utifrån våra förutsättningar och våra elever.
Matteläraren Ulf, utvecklingsavdelningen med Andreia Balan, Elevhälsans Gustaf Andersson och en analytiker involverades och vi utformade och genomförde pilotprojektet PULS+ 2015-2018, som var ett ämnesöverskridande pilotprojekt med fysisk pulshöjande aktivitet och matematik, problemlösning och koncentrationsförmågan. Läs resultatet här, som visade att eleverna upplevde ökad koncentration genom att ha minst 20 minuters pulsträning i 70-90 % av maxpuls före matematiken. Pulsarbetet kontrollerades både objektivt (pulsutrustning) och subjektivt (BORG-skalan). Koncentrationen mättes av enkäter utformade av utvecklingsavdelningen. Mätningarna genomfördes helt och hållet av en extern statistiker.
Pulsstudien i Helsingborgs Stads Skolor:
Efter 2 års ihärdigt arbete med duktiga elever på el- och energiprogrammet på Rönnowska skolan i Helsingborg, så bestämde sig Helsingborgs Stad, utvecklingsavdelningen och Andreia att göra en vetenskaplig studie tillsammans med Kristianstad Högskolas forskare. Dvs praktiknära forskning om pulsträning kopplat till matematik, arbetsminne och koncentration.
Jag ansvarade och utformade den fysiska aktiviteten dvs intensitet, duration, övningsval mm utifrån forskning och efter rådgivning med kända forskare i mitt nätverk.
Matteläraren Ulf, utvecklingsavdelningen med Andreia Balan, Elevhälsans Gustaf Andersson och en analytiker involverades och vi utformade och genomförde pilotprojektet PULS+ 2015-2018, som var ett ämnesöverskridande pilotprojekt med fysisk pulshöjande aktivitet och matematik, problemlösning och koncentrationsförmågan. Läs resultatet här, som visade att eleverna upplevde ökad koncentration genom att ha minst 20 minuters pulsträning i 70-90 % av maxpuls före matematiken. Pulsarbetet kontrollerades både objektivt (pulsutrustning) och subjektivt (BORG-skalan). Koncentrationen mättes av enkäter utformade av utvecklingsavdelningen. Mätningarna genomfördes helt och hållet av en extern statistiker.
Pulsstudien i Helsingborgs Stads Skolor:
Efter 2 års ihärdigt arbete med duktiga elever på el- och energiprogrammet på Rönnowska skolan i Helsingborg, så bestämde sig Helsingborgs Stad, utvecklingsavdelningen och Andreia att göra en vetenskaplig studie tillsammans med Kristianstad Högskolas forskare. Dvs praktiknära forskning om pulsträning kopplat till matematik, arbetsminne och koncentration.
Jag ansvarade och utformade den fysiska aktiviteten dvs intensitet, duration, övningsval mm utifrån forskning och efter rådgivning med kända forskare i mitt nätverk.
Jag och mina PULS+elever utformade flera pulsvideos, som vi kallade BrainPowerExercises, som användes av försöksgrupperna i åk 7.
Tidskiften ”Forskning om undervisning och lärande” har publicerat Pulsstudien:
Tidskiften ”Forskning om undervisning och lärande” har publicerat Pulsstudien:
"Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att få en bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan för att skapa mer gynnsamma förutsättningar för elevernas lärande i matematik. I studien har det undersökts om det finns en effekt av fysisk aktivitet på lång sikt på elevernas koncentration, arbetsminne och kunskaper i matematik av ett återkommande kort pass med fysisk aktivitet. Studien genomfördes med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor. Ett inledande pass på sju minuter med pulshöjande övningar introducerades i fem av tio grupper i början på matematiklektionen. Resultaten visar en förbättring av elevernas koncentration och arbetsminne i interventionsgruppen i förhållande till kontrollgruppen. Elever med olika kön och prestationsnivå påverkas på samma sätt av den fysiska aktiviteten. Det finns inte heller någon skillnad i hur elever som kommer från olika skolkontext påverkas av den fysiska aktiviteten."
Läs hela studien. Förbättringarna är statistiskt signifikanta. Studien har kritiserats och godkänts av svenska ledande forskare inom området.
Professor Charles Hillman mfl, som ingår i vårt nätverk, publicerade en systematisk översikt i september 2019. Den visar att fysisk aktivitet förbättrar kognition (tankemässigts förmågor) inklusive koncentration (uppmärksamhet) och exekutiva funktioner. Den fysiska aktiviteten ska vara pulshöjande och effekterna sitter i en stund efteråt.
En helt ny brittisk systematisk översikt och metaanalys på 42 studier visar att fysiskt aktiva lektioner både förbättrar inlärning och gör barnen mer aktiva i skolan. Dr Harris säger att ”physically active lessons increase learning and activity in schools”. Den bekräftar att enkla pulshöjande rörelser stärker barnens tankemässiga förmågor.
Pulsstudien och många andra studier ger ökat stöd för att fysisk aktivitet stärker kognition. Pulsstudiens resultat är oerhört viktigt eftersom även kortare insatser ger effekt så att det inte bara blir en diskussion om fler 40-minuterspass på bekostnad av något annat.
Mer vetenskapligt stöd?
Läs hela studien. Förbättringarna är statistiskt signifikanta. Studien har kritiserats och godkänts av svenska ledande forskare inom området.
Studien är designad och genomförd av Andreia Balan och forskare på Kristianstad Högskola.
Jag har ansvarat för utformandet och genomförandet av den pulshöjande fysiska aktiviteten som ger effekt på selektiv uppmärksamhet och arbetsminne. Ett stort tack till forskarna, mina gamla elever på el- och energiprogrammet på Rönnowska skolan i Helsingborg, alla mattelärare som aktiverat sina elever på mattelektionerna och eleverna som svettats i Pulsstudien.
Forskning har tidigare inte haft inte bevis för vilken aktivitet, duration och intensitet barn ska arbeta i för att påverka de tankemässiga förmågorna. Här bidrar PULS+ och Pulsstudien med mer kunskap till skolor som vill använda fysisk aktivitet för att vässa inlärning och till forskare som vill fortsätta forska inom detta nya område.
Läs mer om studiens resultat på Pedagogsajten:
”Börjar du dina matematiklektioner med fysisk aktivitet? Att inleda matematiklektionen med sju minuters fysisk aktivitet har nämligen visat sig ha effekter på elevers koncentration och arbetsminne.
Genom att inleda varje matematiklektion med sju minuters fysisk aktivitet har man sett en visad effekt på hjärnan, närmare bestämt på koncentration och arbetsminne.
Detta har man sett i Pulsstudien. En studie som genomförts med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor i Helsingborgs stads skolor. Nu publiceras studien Effekter av fysisk aktivitet i matematikundervisningen i tidskriften Forskning om lärande och undervisning.”
Finns det vetenskapligt stöd som bekräftar Pulsstudien?Jag har ansvarat för utformandet och genomförandet av den pulshöjande fysiska aktiviteten som ger effekt på selektiv uppmärksamhet och arbetsminne. Ett stort tack till forskarna, mina gamla elever på el- och energiprogrammet på Rönnowska skolan i Helsingborg, alla mattelärare som aktiverat sina elever på mattelektionerna och eleverna som svettats i Pulsstudien.
Forskning har tidigare inte haft inte bevis för vilken aktivitet, duration och intensitet barn ska arbeta i för att påverka de tankemässiga förmågorna. Här bidrar PULS+ och Pulsstudien med mer kunskap till skolor som vill använda fysisk aktivitet för att vässa inlärning och till forskare som vill fortsätta forska inom detta nya område.
Läs mer om studiens resultat på Pedagogsajten:
”Börjar du dina matematiklektioner med fysisk aktivitet? Att inleda matematiklektionen med sju minuters fysisk aktivitet har nämligen visat sig ha effekter på elevers koncentration och arbetsminne.
Genom att inleda varje matematiklektion med sju minuters fysisk aktivitet har man sett en visad effekt på hjärnan, närmare bestämt på koncentration och arbetsminne.
Detta har man sett i Pulsstudien. En studie som genomförts med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor i Helsingborgs stads skolor. Nu publiceras studien Effekter av fysisk aktivitet i matematikundervisningen i tidskriften Forskning om lärande och undervisning.”
Professor Charles Hillman mfl, som ingår i vårt nätverk, publicerade en systematisk översikt i september 2019. Den visar att fysisk aktivitet förbättrar kognition (tankemässigts förmågor) inklusive koncentration (uppmärksamhet) och exekutiva funktioner. Den fysiska aktiviteten ska vara pulshöjande och effekterna sitter i en stund efteråt.
En helt ny brittisk systematisk översikt och metaanalys på 42 studier visar att fysiskt aktiva lektioner både förbättrar inlärning och gör barnen mer aktiva i skolan. Dr Harris säger att ”physically active lessons increase learning and activity in schools”. Den bekräftar att enkla pulshöjande rörelser stärker barnens tankemässiga förmågor.
Pulsstudien och många andra studier ger ökat stöd för att fysisk aktivitet stärker kognition. Pulsstudiens resultat är oerhört viktigt eftersom även kortare insatser ger effekt så att det inte bara blir en diskussion om fler 40-minuterspass på bekostnad av något annat.
Mer vetenskapligt stöd?
Det finns ett vetenskapligt stödmaterial om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnhälsa, kognition och studieprestation hos barn och ungdomar, där jag tagit hjälp av professor Charles Hillman som publicerat flest vetenskapliga artiklar i ämnet i världen. Läs, begrunda, diskutera och bygg er verksamhet på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Vill du veta mer? Boka föreläsningar och utbildningar?
Kontakt: arne.kastenbom@helsingborg.se eller arne.kastenbom@gmail.com.
Vill du veta mer? Boka föreläsningar och utbildningar?
Kontakt: arne.kastenbom@helsingborg.se eller arne.kastenbom@gmail.com.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar