PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 25 april 2017

Häpnadsväckande siffror om barn och elevers stillasittande!

För ett par år sen skrev folkhälsoforskaren Daniel Berglund på Karolinska institutet om att "Fyraåringars inaktivitet överraskar" och att det finns en form av tro att fyraåringar är naturligt aktiva. För några veckor sedan skrev han och Cecilia Andersson ett bra debattinlägg i DN "Stillasittande i skolan ger ohälsa och dåliga resultat". De skrev bl.a. att svenska elever är mest stillasittande i Norden och de förslog evidensbaserade åtgärder. Häromdagen skrev DI en bra artikel "De viktigaste siffrorna handlar om barns rörelse". Rekommenderar alla att läsa den. Häpnadsväckande siffror som tex..

•Alla sitter mycket mer i dag än för bara några år sedan. Sedan år 2000 har hela befolkningens stillasittande ökat från 25 timmar i veckan till över 50 timmar. Alla rörelseaktiviteter har sjunkit. Vi rör oss mindre på arbetet, på fritiden, på resor och vi tränar mindre.
•Rörelse hos barn följer med. I Sverige är barn fysiskt inaktiva 69 procent av den vakna tiden.
•Inaktiviteten ökar när barnen börjar skolan. Under förskoleåren är den fysiska aktiviteten på en hygglig nivå för att stadigt gå ner under hela skolgången, särskilt hos flickor.



•Inaktiviteten ökar också i hemmen. Mätningar av svenska 4-åringar visar på bra aktivitet måndag till torsdag, sämre under fredagen och som minst rör man sig på helgen.
•Skolgymnastiken kompenserar generellt inte stillasittandet och prioriterar ofta annat än rörelse. En svensk normal idrottslektion innehåller 15 minuters fysisk aktivitet, resten är vila.
För den händelse någon tvivlar på goda effekter av rörelse har samma forskare ställt samman följande:
•Risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, cancer, demens, diabetes eller övervikt minskar med 30 procent vid en måttlig nivå av fysisk aktivitet. Den nära halveras om man tränar ordentligt.
•Sambandet mellan träning och skolresultat är starkt, särskilt i matematik, språk och läsning.
•Fysisk aktivitet hos barn förebygger risken för depression och ensamhet, bygger upp ben- och muskelstyrka, ökar lung- och hjärtkapacitet och håller kroppsvikten på en hälsosam nivå.