PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
tisdag 18 oktober 2016
Palla matte?
För att jämföra den tekniska utrustningen med elevernas subjektiva känsla, så fick eleverna svara på om de tagit i för mycket, optimalt eller för lite på pulspasset. Bilden till höger visar elevernas känsla efter ett optimalt pulspass. Orange betyder att eleven känner sig pigg och att de ska kunna koncentrera sej på kommande teorilektion. Nästan alla svarade positivt och det borde gynna matteläraren! Rött innebär att dessa två elever tog i för mycket och att de blivit för trötta. Gult innebär att den eleven tyckte att hans dagsform inte var på topp och att han tog i för lite.
Ett enkelt sätt att få feedback om vi får de effekter vi vill ha.
Vad sa pulsutrustningen? Jo, den stämde väldigt bra med eleverna svar.