PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
fredag 18 mars 2016
Den kvalitativa undersökningen startar efter påsk!
Det är intressant att dels få veta hur våra duktiga elever upplever projektet och dels att få med lärarutbildningen i tankarna om hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan och den kognitiva utvecklingen.
Närmast väntar ett annorlunda påsklov med några spännande möten som förhoppningsvis utvecklar vårt pulsprojekt. Dessutom väntar en spännande konferens i Stockholm med bl.a. Paul Zientarski och David Sladkey från Naperville Central High School USA, Anders Hansen känd från TV mfl. Flera riksdagspolitiker, SVT, kollegor från Sverige, Danmark och Finland kommer och det är ett bevis för att pulsträning och inlärning intresserar allt fler.
Puls+ ligger i framkant eftersom vi ska mäta vårt pulsprojekt. Frågan är om vi har tillräckligt stort underlag för att få ett statistiskt signifikant resultat eller om vi måste bygga på det med ett eller två år till?
Om man ska kunna dra några slutsatser om olika pulsprojekt runt om i landet, så måste mätningen genomföras på rätt sätt. Det räcker inte att ha haft puls med endast en klass, att inte ha någon kontrollgrupp, att bara titta på betyg mm.
Naperville genomförde sitt pulsprojekt med ca 19.000 elever och de fick upp till 40% bättre resultat i matematik och språk. Ingen annan skola är i närheten av att mäta så många elever.
Det är svårt att mäta förändringar i elevers lärande! Mycket svårt! Men om skolledare, politiker, forskare mfl ska ta oss på allvar så vill de se siffror, och då måste vi också ställa krav på att mäta på ett trovärdigt sätt! Här gäller det att vara kritisk mot oss själva, att utveckla, att delge och hjälpa varandra så att den fysiska aktiviteten får den ställning i skolan och i samhället som den förtjänar.