PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
söndag 31 januari 2016
Planering av den kvalitativa mätningen är igång!
Marie Lindgren och Helen Holm, lärarstuderande på Malmö Högskola, ansvarar för mätningen och den ingår i deras examensarbete. Vi fick många bra tips och råd av Andreas Olsson, strategisk analytiker, vilket är till mycket stor hjälp för oss.
Vi lär oss något nytt varje gång vi träffar kunniga personer. Vi tycker det är viktigt att få med Malmö Högskola, duktiga lärarstuderande och lärarutbildningarna så att vi kan sprida vad som händer i Skol-Sverige.
Den kvalitativa mätningen kommer att ske i intervjuform och den ska ge en fördjupad förståelse för hur eleverna upplever projektet och vilka attityder och idéer de har om pulsträning, inlärning, hälsa mm.
Den kompletterar den första kvantitativa mätningen sommaren 2016.
Puls+ kommer att fortsätta även nästa läsår och det begränsade underlaget och pilotprojektet växer de kommande åren. Det kan ta tre år innan vi har ett underlag på ca 100 elever och resan har bara börjat.