PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 6 oktober 2019

Få bra studier av effekterna av rörelse i klassrummet.

Den här systematiska översikten om effekterna av fysisk aktivitet i klassrummet och inlärning under fysisk aktivitet är en av de bästa översikterna under 2018 enligt BMJ Open Sport & Exercise Medicine. De har undersökt effekterna på barns klassrumsbaserad fysiska aktivitet, kognition, akademisk prestation och arbetsro. Eftersom det här är ett relativt nytt och outforskat område (bara 10 studier) så finns det få bra studier och de kan inte dra några större slutsatser mer än att det stärker förmågan att hålls fokus på uppgiften dvs time on task, och att den fysiska aktiviteten ökar.

Var trovärdig och bygg er skola på vetenskaplig grund. Det tjänar alla på. Även barnen.
Vår egen vetenskapliga studie, Pulsstudien på elever i årskurs 7, kommer att publiceras om några veckor och bidrar med hur 7 minuters pulshöjande aktivitet påverkar elevernas koncentration (selektiva uppmärksamhet) och arbetsminne.

Översikten heter Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour.
Conclusion: Low-to-medium quality designs predominate in investigations of the acute impacts of CMB and PAL on PA, cognition, academic performance and classroom behaviour. Variable quality in experimental designs, outcome measures and intervention characteristics impact outcomes making conclusions problematic.

”There was no support for enhanced cognition or academic performance due to limited repeated studies.”
CMB and PAL increased PA and enhanced time on task. To improve confidence in study outcomes, future investigations should combine examples of good practice observed in current studies.