PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 1 augusti 2019

Bra studie om sambandet mellan god kondition, motoriska färdigheter och akademiska resultat.

Nästan tusen finska barn mellan 9-15 år deltog i studien som visar att ”The changes in both aerobic and muscular fitness were positively associated with change in academic achievement during adolescence, while the change in motor skills had only borderline significant association. However, better motor skills, although not systematically, independently predicted better academic achievement one year later, while aerobic or muscular fitness did not. Better academic achievement predicted better motor skills, aerobic and muscular fitness. Developmental changes in adolescence may induce parallel and simultaneous changes in academic achievement and PF.” Läs mer här.

Elever som förbättrat sin fitness förbättrade också studieresultaten. Forskaren resonerar att samma hjärnregioner är ansvariga för hantering av motoriska och kognitiva färdigheter. Resultatet stärker bevisen för att motoriska färdigheter är viktigt för barns utveckling.

Svaga motoriska färdigheter kan leda till lägre motivation att träna och ökar sannolikheten att de kommer att leva ett inaktivare och stillasittande liv. Den onda cirkeln och det dåliga fysiska självförtroendet påverkar i sin tur hälsa och välmående. Insatserna bör sättas in tidigt. Studien ovan ger den motsatta effekten. Vi ska inte dra för stora slutsatser av en studie som visar på samband, men den är värd att notera.
Det bör påpekas att de finska forskarna genomfört bra studier tidigare och som citeras i Sverige. Läs mer om den och andra studier i ”det vetenskapliga stödmaterialet om fysisk aktivitet, hjärnhälsa, kognition, studieprestation och studieresultat”. Det kommer att publiceras på en pedagogisk plattform kostnadsfritt. Vill du veta mer och boka en muntlig presentation och föreläsning så kontaktar du PULS+.