Nästan tusen finska barn mellan 9-15 år deltog i studien som visar att ”The changes in both aerobic and muscular fitness were positively associated with change in academic achievement during adolescence, while the change in motor skills had only borderline significant association. However, better motor skills, although not systematically, independently predicted better academic achievement one year later, while aerobic or muscular fitness did not. Better academic achievement predicted better motor skills, aerobic and muscular fitness. Developmental changes in adolescence may induce parallel and simultaneous changes in academic achievement and PF.” Läs mer här.
Elever som förbättrat sin fitness förbättrade också studieresultaten. Forskaren resonerar att samma hjärnregioner är ansvariga för hantering av motoriska och kognitiva färdigheter. Resultatet stärker bevisen för att motoriska färdigheter är viktigt för barns utveckling.
Svaga motoriska färdigheter kan leda till lägre motivation att träna och ökar sannolikheten att de kommer att leva ett inaktivare och stillasittande liv. Den onda cirkeln och det dåliga fysiska självförtroendet påverkar i sin tur hälsa och välmående. Insatserna bör sättas in tidigt. Studien ovan ger den motsatta effekten. Vi ska inte dra för stora slutsatser av en studie som visar på samband, men den är värd att notera.
Det bör påpekas att de finska forskarna genomfört bra studier tidigare och som citeras i Sverige. Läs mer om den och andra studier i ”det vetenskapliga stödmaterialet om fysisk aktivitet, hjärnhälsa, kognition, studieprestation och studieresultat”. Det kommer att publiceras på en pedagogisk plattform kostnadsfritt. Vill du veta mer och boka en muntlig presentation och föreläsning så kontaktar du PULS+.