PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 31 augusti 2019

Acute Physical Exercise Can Influence the Accuracy of Metacognitive Judgments

Nature publicerar en studie om fysisk aktivitet och metakognition. Intressant. Men läs hela studien här. Forskningen går framåt och det finns evidens för att pulsträning är viktigt för kognition. Men hur är det med metakognition dvs dina egna tankeprocesser? Nu blir det komplicerat. Människan känner till sitt eget jag och sina egna tankar. Det finns mycket att fundera på när det gäller metakognition och det är lätt att bli filosofisk.
Under mina kontakter med den forskare som publicerat flest artiklar i världen så finns det mycket evidens. Läs mer i det vetenskapliga stödet för barn och ungdomar här.

”Our results show that moderate-intensity exercise around the time of study can impair JOLs for paired-associates. To be clear, we do not suggest that people should avoid exercise for the sake of metacognition. There is overwhelming evidence that ongoing exercise has long-term benefits for health and cognition. Our data in no way challenge these conclusions. However, our results do suggest there is benefit in developing strategies for incorporating acute exercise into study routines in ways that facilitate learning without undermining metacognition. For example, simple interventions such as hypothesis disconfirmation or delaying JOLs for longer after exercise, may prove effective in mitigating any tendency for exercise to inflate JOL.”
(JOLs; predicted likelihood of recalling the second word of each pair when shown the first)