PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 24 februari 2019

DN Ledare idag: Räkna inte med att pulspass löser matteproblemen.

Fysisk pulshöjande aktivitet provocerar i så hög grad att till och med DN skriver om det i sin Ledare idag. Än en gång skjuter media högt och lågt, och missar vad det egentligen handlar om.
”Räkna inte med att pulspass löser matteproblemen”, patentmetod, Uppfinnar-Jocke, pulspass som genväg, ideala pulsintervall och pedagogisk bloddoping är argument som DN tycker är hör hemma på deras Ledarsida. Den starka och onyanserade reaktionen får mig att fundera på om mer fysisk aktivitet i skolan är ett hot? Jag försvarar inte olika lokala pulsprojekt och satsningar. Puls+ står för mer allsidig fysisk aktivitet där pulshöjande aktivitet stärker hälsa, välmående, hjärnhälsa, exekutiva förmågor och  olika tankemässiga förmågor mm. Ämnesövergripande projekt hör visst hemma i skolans värld. Om det används på rätt sätt. Men det är bara ett verktyg av många.
Varför tror DN och SvD att PULS+ samlat in data, genomfört analyser mm under alla år? Jo, för att vi inte vet.
Det är besvärande för SvD att de väljer att INTE låta en av de mest renommerade hjärnforskarna komma till tals. SvD fick kontaktuppgifterna och dörren stod öppen. Hjärnforskaren hade INTE försvarat lokala pulsprojekt, uttalanden och argument från olika håll, utan lagt fram vad som är vetenskapligt belagt. Det som SvD och DN nu kritiserar högt och onyanserat.
Det handlar om MVPA (medium and vigorous physical activity). Vad är vetenskapligt bevisat? Vad händer i hjärnan? Det finns dokumenterat. Och det står inte att pulspass är pedagogisk doping eller att  det finns ideala pulsintervall.
Kom igen nu.
Berätta hela bilden.
Mediadrevet är igång.
Äntligen!

Kontakta PULS+ för mer vetenskaplig (och inspirerande) information.