PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 11 januari 2019

Long live physical education!

Aktiva klassrum, aktiva raster och aktiv pedagogik i all ära, men inget går upp mot undervisning i Idrott & hälsa med utbildad och engagerad personal. Ämnet har nedvärderats och minskat runt om i världen pga dåliga studieresultat, besparingar, reformer, okunskap mm. Många skolor har upptäckt att mer fysisk aktivitet med bra kvalitet ger resultat i form av bättre hälsa och inlärning. Bunkefloprojektet är vårt bästa exempel. Idrott varje dag. Med tanke, kunskap och kvalitet. Och det behövs utbildad personal och skolledning med sunt förnuft.
En amerikansk rapport visar att 32% av barn och ungdomar mellan 2-19 är överviktiga och feta, mycket stillasittande och inaktiva, når inte de rekommenderade nivåerna av fysisk aktivitet och de får inte tillräckligt med idrottsundervisning i skolan.
Det finns tyvärr många missuppfattningar om vad idrott och hälsa är. Många myter att slå hål på. Mycket okunskap. Mycket revirtänkande.
Många idrottslärare ska vara självkritiska, Hur kan vi förbättra undervisningen? På gymnasiet har vi hela sju mål att uppfylla på mycket lite tid. Politiker genomför reformer på grundskolan, men inte på gymnasiet. Varför glömmer eller väljer beslutsfattarna bort idrott och hälsa för våra ungdomar när de vet vilken stor betydelse det har för livslång hälsa, välmående och inlärning?
Det är ett mysterium.
Aktiva raster, skoltransporter, brain breaks mm är bra, men låt det aldrig ersätta mer undervisning i idrott och hälsa där vi utvecklar rörelseförmåga, kvaliteter, individuell utveckling mm med utbildad och duktig personal. Long live physical education!

Under de närmaste veckorna slår vi hål på vanligaste myterna. Följ bloggen och hör gärna av dig med tankar och funderingar!