PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 3 januari 2019

Barn- och ungdomspsykiatriker varnar för att överdriven skärmtid ger oss en popcornhjärna.

Hur påverkar digitaliseringen och överdriven skärmtid barn och ungdomars hjärnor? Jag har i en rad inlägg beskrivit hjärnans belöningssystem, hjärnans gyllene utvecklingsfaser och hur de nya livsstilsvanorna kan påverka hjärnans utveckling på olika sätt. Psykiatrikern Jaghoorny beskriver det på ett bra sätt.

”Passiv skärmtid fungerar som kokain för hjärnan. Den aktiverar hjärnans belöningssystem utan att hjärnan behöver anstränga sig och sparar därför energi. Hjärnan känner sig nöjd och blir beroende. Skolarbetet upplevs i stället som jobbigt och ointressant eftersom det kräver högre mental aktivitet och energi av hjärnan”
”Utvecklingspsykologer använder termen "golden time" för barn upp till tre års ålder och för ungdomar i åldern 13–23 år. Dessa perioder är extremt viktiga för hjärnans utveckling.– I tonåren programmeras hjärnan för att hantera det vuxna livet. Om hjärnan stimuleras fel då är skadan mycket svår att reparera senare.”
”Experterna har skapat ett nytt begrepp: popcornhjärna. Det är benämningen på dem som sitter länge och spelar framför en skärm där olika saker poppar upp och lockar deras uppmärksamhet. Det är några minuter på Facebook, några på Twitter, några på Youtube, en snutt med nyheter, en koll på mejlen och så vidare. Att byta fokus i rasande fart och samtidigt stimuleras av nya saker belastar centret för uppmärksamhet och stör koncentrationen. Det ger oss en popcornhjärna. Hjärnan poppar omkring i tusen tankar hit och dit. Det orsakar hjärnstress och i det läget fungerar hjärnan långsammare.”

Här kommer några förslag på åtgärder (enligt mig):
- 1 timme passiv skärmtid/dag.
- Ha koll på vad barn och ungdomar gör på nätet.
- Gör saker tillsammans. Högläsning, lekar, sång mm berikar.
- Sov sju åtta timmar/natt
- ”Belöna hjärnans aktiveringssystem på ett bra sätt, läsa mycket, umgås med vänner och motionera tillräckligt”!
- Undvik skitmat, socker, energidrycker, tobak, droger mm.
- Återupptäck natur och upplevelser utomhus.
- Träna på att dagdrömma, koppla av och att stänga ute ständig uppkoppling.
- Utveckla förmågan att hålla koncentration på rätt sak.
- Positiva bilder och rätt förväntningar. Positiva mål.
- Tålamod och ihärdighet. Ge inte upp. Det kan vara svårt i början, men det är utvecklande att tänja på hjärnans kapacitet.

Läs hela reportaget om popcornhjärnan här.