PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 28 augusti 2018

Psykisk hälsa som begrepp ska föras in i grundskolans respektive gymnasieskolans läroplaner.

Ämnet psykisk (o)hälsa är högaktuellt. I vintras rapporterade Socialstyrelsen att den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar fördubblats på 10 år. Det är ingen enkel uppgift att lösa, men det krävs krafttag och samverkan mellan olika aktörer för att vända denna dystra trend. Några bra exempel är tex ett lovande projekt i Helsingborg och Landskrona där PART arbetar med FaR, Fysisk aktivitet på recept, på ett antal skolor. Det ska bli spännande att följa.
Idrottslärare arbetar dagligen med livstilsanalyser, hälsofrämjande utveckling, en positiv aktiv livsstil, pulsprojekt, aktiva klassrum osv. Men kan man samverka mer för att nå så många barn och ungdomar som möjligt? Personligen anser jag att det behövs ett mycket tydligare hälsouppdrag för att det ska ge resultat.
SVT publicerade en artikel med flera undertecknade organisationer som vill se att:
- Psykisk hälsa som begrepp ska föras in i grundskolans respektive gymnasieskolans läroplaner.
- Samtal om psykisk (o)hälsa ska integreras i skolan med syfte att öka medvetenheten, kunskapen och förståelsen om psykisk hälsa samt möjlighet till verktyg att hantera livets utmaningar. Ett viktigt verktyg är självkänsla.
- Samtlig personal i skolan ska få rätt verktyg och resurser för att möjliggöra detta.
Läs mer här.