PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 29 juli 2018

Hjärnstarka tips till arbetsplatser, ledare, pedagoger, tränare mfl.

”Hjärnan kommer inte med en bruksanvisning!”
Vad säger den kognitiva neurovetenskapen om inlärning, kognition, koncentration, arbetsro, beteende, nya vanor mm? Alla som arbetar med barn, ungdomar, vuxna och äldre borde känna till de viktigaste principerna om hur hjärna och kropp fungerar tillsammans. The body-brain system, hjärnans struktur och funktion, de underliggande funktionerna till inlärning (exekutiva funktioner), hjärnhälsa, livsstil och hälsa (fysisk aktivitet, sömn, stress, kost, droger, vänner mm), nya erfarenheter mm påverkar inlärning och kognition. Det finns stora individuella skillnader eftersom alla formas av arv och miljö. Läraren, arbetsro, klassrumsklimatet, koncentrationsförmågan mm är centrala för varje elev. På en arbetsplats kanske det är viktigt att fundera när på dagen jag ska prestera som mest? När ska jag optimera mitt fokus, problemlösning mm? Eller hur ska jag hantera belastning, stress mm under en hel arbetsvecka? Hur klarar kropp OCH hjärna det?
Boka en längre aktiv föreläsning med de viktigaste principerna och vänder sig till alla arbetsplatser inkl skolan. Den bygger på den senaste kognitiva neurovetenskapen och avslutas med både konkreta råd och tid för individuella funderingar. Vill du veta mer, så kontaktar du Arne.kastenbom@helsingborg.se.