PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 18 mars 2017

With practice, kids can improve concentration.

Puls+ kopplar fysisk aktivitet till ökad koncentration. Årets pulsprojekt närmar sig sitt slut och planeringen inför hösten är redan i full gång. Läs ett bra reportage från Kanada där de bla berättar om hur fysisk aktivitet påverkar koncentration, självkontroll mm. Här finns en del konkreta tips och de betonar att barnen inte ska sitta stilla för länge. Adele Diamond Ph.D. är en stor källa av kunskap och inspiration och det passar väl in i utvecklandet av ett aktivt klassrum.
“The more physically fit you are, the better your brain works and the better you are able to attend and remember.”