PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 26 oktober 2015

Möte med Dr Paul Kelley Oxford University England

Puls+ var idag inbjuden, av Sinikka Neuhaus och Hans Teke på Institutionen för utbildningsvetenskap på Lunds Universitet, till ett samtal med Dr Paul Kelley. Det är fantastiskt att få prata om Puls+ och få feedback om "Exercise and Learning" från en världskänd hjärnforskare. De är intresserade av hur pulshöjande fysisk aktivitet påverkar inlärning på Oxford University. Engelsmännen har fokuserat på högintensiv träning under kortare tid (10 minuter) och studerat hur det påverkar inlärning och hälsa. Dr Kelley poängterade vikten av att få med både hälsoaspekten och inlärning, och det verkar som att det finns intresse att få del av vårt resultat även i England.
Under mötet samtalade vi mycket om hur man  applicerar neurovetenskap i undervisningen runt om i världen genom spaced learning och hur man kan förbättra hälsa och inlärning hos tonåringar genom "later school starts". Det finns många spännande möjligheter för intresserade skolor, och om din skola vill veta mer så kontaktar du arne.kastenbom@helsingborg.se!