PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 22 februari 2019

Skolverket: Redovisning av uppdrag om mer rörelse i skolan.

Februari 2019.
Skolverket: Redovisning av uppdrag om mer rörelse i skolan.

Sammanfattning
Redovisning av regeringsuppdrag.

Enligt regeringsuppdraget (U2018/1430/S) om mer rörelse under skoldagen ska Skolverket lämna förslag som syftar till mer rörelse under skoldagen för alla elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Regeringen har också gett Skolverket ett tilläggsuppdrag, som innebär att analysera om undervisningsti- den i ämnet idrott och hälsa i grundsärskolan, specialskolan och sameskolan bör ut- ökas samtidigt som undervisningstiden i elevens val minskas.
I en promemoria (bilaga 1) redovisas Skolverkets genomgång av relevant forskning, när det gäller effekter på studieresultat av mer rörelse. Särskilt har effekterna hos elever med en stillasittande livsstil beaktats vid forskningssammanställningen, lik- som om effekterna skiljer sig mellan kön och olika åldrar.
Skolverket har erfarit att liknande satsningar på mer rörelse och fysisk aktivitet i skolan pågår i de andra nordiska länderna, om än i olika tappningar och med olika styrprocesser. Därför har Skolverket sammanställt en kortfattad information om lä- get i Danmark, Finland och Norge.
Skolverket redovisar i bilaga 2 resultaten av en enkät till skolhuvudmän om deras arbete med att erbjuda daglig fysisk aktivitet. Frågorna handlade om förekomst av mål och riktlinjer, på vilka andra sätt huvudmän arbetar för att uppmuntra fysisk aktivitet och om det gjorts någon uppföljning av hur skolenheterna arbetar med daglig fysisk aktivitet.
Skolverket föreslår en ny skrivning, som är tydligare och konkretare än den som finns i dag om daglig fysisk aktivitet i samtliga läroplaner. I Skolverkets förslag framgår att eleverna ska ges möjlighet och uppmuntras att delta i hälsofrämjande fysiska aktiviteter under skoldagen. Att rektor ansvarar för att detta sker förtydligas också i en ny punkt under rubriken Rektors ansvar.
Skolverket bedömer att de föreslagna ändringarna kan medföra visst behov av kompetensutveckling av skolpersonal inom området fysisk aktivitet och speciellt kunskap kring elevers olika förutsättningar. Skolverket kommer därför att göra in- satser för implementering och kompetensutveckling i samband med ändringarna i läroplanerna.
Varje huvudman och skola ges stor frihet att arbeta på olika sätt med att uppfylla det förtydligade uppdraget att erbjuda och uppmuntra eleverna till fysiska aktivite- ter under skoldagen, dvs. inte bara inom undervisningen utan inom hela utbildning- ens ramar. Om detta medför några kostnader kan därför komma att variera mellan huvudmän och skolenheter beroende på hur förutsättningarna ser ut, vilka aktivite- ter som skolan väljer att erbjuda och hur de organiseras. Det är av den anledningen inte heller möjligt för Skolverket att lämna en detaljerad kostnadsberäkning på lokal eller nationell nivå.
Skolverket har analyserat behovet av ytterligare insatser för att mer rörelse i skolan ska kunna realiseras i praktiken. Utifrån redovisade forskningsresultat och erfaren- heter från de nordiska grannländerna har Skolverket gett exempel på tänkbara nationella insatser för att stödja arbetet på det lokala planet, exempelvis ett nation- ellt centrum och utökat samarbete mellan myndigheter.
Skolverket föreslår en utökning av undervisningstiden i ämnet idrott och hälsa för specialskolan med 100 timmar och att undervisningstiden för elevens val samtidigt minskas i motsvarande omfattning. Däremot föreslås ingen motsvarande utökning av antalet timmar i idrott och hälsa...

Läs mer här.