HD/Sydsvenskan skriver om att "Barn med diagnoser hamnar i kläm".
De mår dåligt i skolan. Stor oro inför skolstarten. Föräldrar ger nästan upp. Svagt ekonomiskt stöd till särskilda anpassningar. Bristande stöd i skolan.Ständig motvind. Ingenting händer. Förutom att eleven slutar gå till skolan. 50% av barnen med npf har inte godkänt i kärnämnena. Avhopp. Hemmasittande. De senaste åren har många saker blivit sämre. Det liknar närmast en nationell katastrof. Pendeln med inkludering har slagit över för långt.
Det är ett bra reportage om hur det ser ut för barn och ungdomar med särskilda behov. Ca 1% av svenska befolkningen har autism och ca 5% har adhd. Många med npf har svårigheter socialt, med impulskontroll och i samspelet med andra människor, inlärning, minne, motorik, stress, ångest, depressioner och förmågan att uttrycka sig i tal och skrift.
Tips:
Skolverket har startat en specialpedagogisk utbildning för alla lärare. Den har fått viss kritik att för att den inte fokuserar tillräckligt på npf.
Arbeta med struktur, tydlighet och uppgifter med givna svar.
Särskilt stöd och anpassad undervisning och skoldag.
Inkludering med kvalitet.Många vet inte vad inkludering innebär.
En annan bra form när inkludering inte är optimalt, tex mindre grupp.
Bemötande.
Bygga in retreat.
"Barn med adhd har ofta svårt att sitta still och rör sig ofta i klassrummet. Nu visar en studie att rörelsen i själva verket hjälper barnen att koncentrera sig och klara av svåra uppgifter, skriver SVT Nyheter."
Skolan måste kunna ta hänsyn till barns olika kognitiva förmågor, enligt forskare från Göteborg. Hur många skolor gör det?