lördag 24 februari 2018

Puls+ och Pulsstudien. Minne, fokus, problemlösning och inlärning.

Puls+ startade 2014 med syftet att höja den fysiska aktivitetens betydelse inte bara för hälsa och välmående, utan i synnerhet mot hur det påverkar hjärnans hälsa, struktur och funktion. Det är aldrig enkelt att starta något helt nytt och det fanns några som ifrågasatte projektet. Men som tur är så fick jag massivt stöd av forskare, skolledning, Paul Zientarski, Gustaf Andersson från Elevhälsan, Ulf Hasselgren och alla matematiklärare, Andreia Balan och vår analytiker. Många fler har stöttat och peppat. Alla 200-300 eleverna som deltagit i den utökade idrotten, Pulsstudien, förlängt sin skoldag, gjort tester, burit pulsband och gett av sig själva är de stora ambassadörerna för skolutveckling. Vem ska bedrivs skolutveckling om inte eleverna själva? De är mina stora hjältar! Tusen tack alla som bidragit!
En som bidragit sen 2015 är Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap på KI. Han är en av de stora experterna på arbetsminne, och tanken att införa tester har funnits med från början. I årets Pulsstudie mäter vi arbetsminnet med ett N-back test. Resultatet kommer närsomhelst. Spännande. Vad är arbetsminne? Har vissa begränsat arbetsminne? Har begränsat arbetsminne stor betydelse för inlärningen? Kan man hitta elever med begränsat arbetsminne och hjälpa dem tidigt? Hur kan man förbättra arbetsminnet? Kan fysisk aktivitet påverka positivt? Hur mycket? Hur påverkar livsstil, hälsa, stress, sömn, ångest, depression, kost mm? Har fysisk aktivitet betydelse för inlärning? Vad visar forskningen? Kan framtidens idrottsläraren ha en viktig uppgift för hjärnans hälsa, struktur och funktion? Hur ger vi alla förutsättningar att röra på sig och att lyckas?
Alla vinner något på att vara fysiskt aktiva varje dag. Bli en vinnare du med!
Se en kort film om arbetsminne taget från youtube.