PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 23 januari 2017

Arthur Kramer, University of Illinois.

Arthur Kramer är en av de ledande forskarna av träningseffekter. Hans forskning visade att de som tränade kondition i sex månader hade ökad aktivitet i både frontal- och partietalloben jämfört med kontrollgruppen som utförde stretchövningar.
I en senare studie använde samma forskargrupp ett liknande träningsprogram med 3 timmar träning/vecka under sex månader. De fann att konditionsträning lett till ökad tjocklek av hjärnbarken på flera ställen inkl frontalloben. Sex månaders träning var alltså nog för att för att se hjärnbarken växa! Puls+ har tre obligatoriska idrottslektioner/vecka under ett helt läsår, vilket bör ge resultat även hos våra elever. Eleverna är optimalt förberedda för inlärning! Studien hittar du här.