lördag 25 maj 2019

Är det en myt att aktiva klassrum stärker inlärning?

Pedagoger vill ha arbetsro i klassrummet. Rörelse skapar ibland oro och distraktioner. Stillasittande och tystnad belönas i ett öppet klassrum. Pedagoger ska givetvis vinna arbetsro och inlärning, men ibland vittnar pedagoger om motsatt effekt. Skolor kan införa rörelse i klassrummet på olika sätt. Kallade det för aktiva klassrum, brain breaks eller klassrumsbaserad fysisk aktivitet om du vill, men ger det någon effekt på inlärning? Finns det studier på det eller är det ännu en myt? Är det lönt att köpa in stå-bord eller ger det bättre resultat att sitta ner och studera intensivt? Ljud, rörelse och distraktioner stör optimal koncentration och barn som har koncentrationssvårigheter är de stora förlorarna. Eller är det tvärtom? Exprimentera inte utan bygg skolan på väl beprövad erfarenhet. Finns det evidens? Kontakta PULS+ för mer information.