tisdag 23 april 2019

Norsk studie: To timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving i uken kan gi flere positive effekter for barns fysiske og psykiske helse.

Norska idrottshögskolan mfl har genomfört studien School in motion, som visar att mer fysisk aktivitet stärker hälsa och lärandet. Den är genomförd på 2000 elever på 29 skolor och de använde sk accelerometer för att mäta rörelsen objektivt. De fick två timmar mer fysisk aktivitet/vecka under ett år. Liknande studier har inte gett några resultat. I den här studien genomfördes nästan 80% av den fysiska aktiviteten, vilket är en bra siffra. Det visade sig att eleverna rörde sig 6-8 minuter mer i medel- och högintensiv zon varje dag. De små ökningarna gav positiva resultat, och deltagarna hade tex 1-3 poäng mer på de nationella proven.
Forskarna såg även förbättring i inlärningsmiljö mm.

”Hovedfunn:
To timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving har effekt på læring.
Effektene av økt fysisk aktivitet avhenger av hvordan den gjennomføres.”

”Mer aktivitet gir fart i læringen.
Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på nasjonale prøver. Bare noen minutter ekstra med skikkelig aktivitet hver dag, er nok.”
”Dette kan tyde på at aktivitet har best virkning om den er av en viss intensitet. Det var hos disse ungdommene at alt ble bedre - både læring, læringsmiljø, fysisk form og aktivitetsnivå.

Läs även mer på regeringen.no. Intressant läsning!
Studien här!