Resultatet från Sveriges senaste skolnära studie om fysisk aktivitet kopplat till koncentration och uppmärksamhet, arbetsminne och inlärning har presenterats på ett vetenskapligt seminarium.
Många pulsprojekt och skolor, inklusive Puls+ på Rönnowska skolan i Helsingborg, har de senaste åren redovisat sina egna utvärderingar och ”resultat”, men att dra några vetenskapliga slutsatser från dessa är inte möjligt. Att genomföra objektiva mätningar, analysera och se statistiskt signifikanta förändringar kräver tid och resurser i form av forskare, analytiker, vetenskapliga test, en bra design med en stor grupp elever mm. Pulsstudien i Helsingborgs stads skolor har allt det här. Skolnära forskning med 240 elever från årskurs 7, sju pulsgrupper, fem kontrollgruppen, sju matematiklärare, 12 veckor, vetenskapliga mätningar mm.
Jag och mina elever från Puls+ på Rönnowska skolan i Helsingborg har ansvarat för den fysiska pulshöjande aktiviteten som genomförts i matematikklassrummet. När jag summerar så blir det mellan 250-300 pulspass på 12 veckor. Eleverna på de olika skolorna har bokstavligt börjat matten med en rivstart! En stor eloge till mina elever från Puls+, alla matematiklärare och deras elever som deltagit.
Utvecklingsavdelningen i Helsingborg med Andreia Balan i spetsen skriver just nu en artikel där resultatet ska publiceras i en tidskrift och jag vill inte föregå den. Allt måste tas i rätt ordning.
Men jag vågar avslöja så pass mycket att vårt pulsupplägg i matteklassrummet gav statistiskt siginifikant förbättringar på koncentration och arbetsminne. Ni får invänta publiceringen, läsa den och bilda er en uppfattning när den blir klar.
Hur gick vi tillväga? Hur mätte vi? Vilka resultat fick vi? Hur såg den viktiga pulshöjande aktiviteten ut? Vad säger forskningen jämfört med de resultat vi fick med våra högstadieelever från olika skolor med olika socioekonomisk bakgrund? Såg vi skillnader på pojkar och flickor? Vilka fick den största förändringen? Hur kan du använda studiens resultat på din skola? Vilka andra studier kan användas som argument för tveksamma kollegor, skolledare, beslutsfattare mfl?
Jag lägger ut den vetenskapliga artikeln så fort den publicerats, så att alla kan läsa, begrunda, diskutera, sprida och använda den. Om man vill.
På två dagar läste ca 3000 personer det här inlägget och det visar att ämnet är aktuellt. Vill du veta mer, så går det bra att mejla Arne.kastenbom@helsingborg.se.
PS. Just nu har vi ca 300 anmälda till konferensen med Paul Zientarski den 15/8 i Helsingborg. Intresset är stort. Om du är intresserad av pulsträning och inlärning, aktiva klassrum, daglig rörelse, en hälsofrämjande skolutveckling mm så håll koll och följ bloggen. Jag lägger ut det mycket av det intressantaste och det senaste om fysisk aktivitet kopplat mot hälsa, välmående, hjärnforskning och inlärning.