GIH tar sig an fysisk aktivitet och hjärnhälsa, dvs tankemässiga funktioner och psykisk hälsa. Forskarna menar att det behövs mer vetenskaplig grund. Jag, och många med mig, menar att alla vinner något på att ha en fysisk aktivt livsstil. Det finns ingen anledning att vänta på nya rön och bevis. Hur organiserar man det för barn, ungdomar och vuxna? Pulsträning, dvs LRPE och Zero Hour, är ett av flera bra exempel. Om man ska lyckas, så krävs det en positiv skolledning och intresserade och engagerade kollegor. Om det ska bli en långsiktig förändring så måste man få förutsättningar för att lyckas. I Puls+ utökade vi mängden Idrott & hälsa på gymnasiet. Före projektet så undrade många vad eleverna skulle säga. Svaret är att inte en enda elev ifrågasatte en utökad undervisning och skoldag under två år. Bara det är ett fantastiskt resultat.
Så här skriver GIH: ”I dagens samhälle utsätts människor för höga krav på kognitiva förmågor i vardagen. Forskningen visar att det finns ett positivt samband mellan regelbunden fysisk aktivitet och hälsosamma hjärnfunktioner. Otillräcklig kännedom om orsakerna till sambandet förhindrar dock utformningen av vetenskapligt underbyggda rekommendationer till nytta för människors vardagliga liv. Nya objektiva metoder för att mäta fysisk aktivitet har utvecklats, som gör att forskare kan undersöka hur olika aspekter av fysisk aktivitet påverkar hjärnhälsan, exempelvis om långvarigt stillasittande och måttliga motionsaktiviteter främjar hjärnfunktioner genom delvis olika mekanismer.” Läs mer här.