Vi pratar alltmer om aktiva klassrum idag och det är givetvis intressant att veta om det ger någon effekt på inlärningen. Jag deltar själv i en studie med pulsövningar i klassrummet där ett par hundra trettonåringar från fem grundskolor i Helsingborg deltar. Spännande.
Den danska studien bestod av 165 st 7-åringar och den pågick i åtta veckor och visade att små barn kan förbättra inlärning i matematik om de har ett aktivt klassrum med grovmotoriska rörelser.
Ingegerd Ericsson, som föreläser på den nationella konferensen 2018 i Stockholm, är en av våra stora experter om motorisk utveckling och det ska bli intressant att få höra vad hon anser om dessa nya forskningsrön. Jag har själv haft Ingegerd som bollplank och rådgivare i Puls+. Läs mer om hennes arbete om Bunkefloprojektet, MUGI mm här.
En aktiv hälsofrämjande skola gynnar barn och ungdomar. En elev som mår bra har möjlighet att prestera bra. Oavsett så vinner alla något. En win-win-situation för alla är också en skola för alla.
En vanligare syn i framtidens skola? Bilden tog jag på en matematiklektion i Naperville där de brinner för "moveandlearn". Deras elever är bland de bästa i USA. Fantastiskt!