14 skolor i Minnesota ökade rörelse och fysisk aktivitet före, under och efter skoltid. Studien visade att de elever som är i fysiskt god form har större sannolikhet att presterar bättre på matematik (+27%) och läsning (+24%). De hade färre disciplinära problem och närvaron ökade. Det gemensamma var att skolorna utökade mängden rörelse. Aktiviteterna skiljde sig åt mellan skolorna och variationen verkar ha varit stor med allt från yoga till skidåkning. Man arbetade med aktiva klassrum och genomförde 2 x 10 minuters aktivitet med t.ex. Go Noodle. När man gör studier av det här slaget så kan man inte bevisa att förbättringarna beror på en sak, men man borde kunna säga att modellen fungerar!
Det här citatet säger en hel del: "They look more forward to school when it is more fun, and moving around is fun,” he said".
Att lägga skoltid på fysisk aktivitet förbättrar inte bara hälsa utan även hjärnans funktioner. Vill du veta mer och boka en inspirerande föreläsning om Minnesotamodellen (och andra uppmärksammade modeller från Naperville, Finland och Sverige) så hör av dig till Arne.kastenbom@helsingborg.se. Jag har Paul Zientarski som mentor och har träffat honom både i Sverige och i Naperville.