När jag 2014 fick kontakt med Paul Zientarski, så var begreppet "pulsträning och inlärning" ett okänt begrepp i Sverige och Norden. Resultaten i Naperville intresserade mig i den grad att jag inte tvekade att lägga ner all min fritid på att bygga upp ett revolutionerande pulsprojekt med Zientarski som mentor och rådgivare. I ärlighetens namn så blev projektet mycket större än jag tänkt från början och vi fick enorm uppmärksamhet. Med något litet undantag, så har alla varit enormt positiva och jag är fortfarande överväldigad av att så många gillar projektet Puls+. Att bygga upp ett projekt från scratch är inte enkelt. När det kändes tungt och svårt fick jag massivt stöd av personerna i mitt nätverk. Utan dom hade det inte gått och jag riktar ett stort tack till matematikläraren Ulf Hasselgren, Gustaf Andersson från Elevhälsan, Andreia Balan Utvecklingsavdelningen, vår analytiker Andreas, Paul Zientarski, Dr Ratey, Torkel Klingberg, Ingegerd Ericsson, min rektor Elisabeth och biträdande rektor Mia, lokala skolpolitiker och pionjärerna Martin Lossman och Vammarskolan/Polar mfl.
Utan mina underbara elever hade det inte heller gått. De började årskurs 1 helt ovetande om att de skulle delta i Puls+ och dessutom ha utökad undervisning i Idrott & Hälsa 1. Många undrade vad eleverna skulle säga? Eleverna har varit otroligt positiva och inte en enda elev har ifrågasatt varför de ska ha mer idrott och en längre skoldag än alla andra elever på skolan. Det är ett fantastiskt resultat och en kvitto på att vi är något bra på spåren.
Idag startas det pulsträning på skolor runtom i landet och det är en sann glädje att se hur mitt och andra pionjärers arbete utvecklats. Det skrivs om pulsträning och inlärning i snart varenda tidning, det anordnas konferenser, pedagoger gör studiebesök och pulsträning omnämns på allra högsta nivå som ett bra exempel på hur man kan arbeta med fysisk aktivitet i och utanför skolan.
Vilken enorm utveckling på tre-fyra år!
Vad är nästa steg?
I år deltar jag i ett forskningsprojekt där jag genomför pulshöjande fysisk aktivitet i matematiksalen. Kan en kort pulshöjande aktivitet höja koncentrationsförmågan, arbetsminnet och inlärningen i matematik?
Personligen tror jag att alla elever ska ha idrott med utbildade idrottslärare varje dag. 60 minuter/dag med hög kvalitet och stor variation. Daglig rörelse i och utanför klassrummet. Mycket lek, koordination och kreativitet för de mindre, och bygga på tex med pulsträning och inlärning samt aktiviteter för livslång hälsa för de äldre. En aktiv skola där eleverna ska må bra och prestera bra. Kanske är det dags att starta upp en privat skola där man arbetar med en ny syn på fysiska aktivitet!!
I min drömskola arbetar man med aktiviteter som får alla elever att röra på sig under skoldagen, på fritiden och där skolan inte arbetar med "sporter" som eleverna tävlar i på sin fritid, utan fokuserar på aktiviteter som förbereder dem för livet. Mottot är "fit for life for a lifetime".
Idrotten på gymnasiet är ett mysterium. 100 timmar på tre år är extremt lite oavsett om du går på ett yrkes- eller teoretiskt gymnasium. Har inte våra gymnasieungdomar rätt till en hälsosam livsstil och skola? Om min elev mår bra både fysiskt, psykiskt och socialt så kommer hen att kunna prestera maximalt. Det är enkelt.
Inför daglig rörelse, idrott, hälsokunskap och bygg en skola som har hjärnkoll!
Nästa läsår hoppas jag få starta ett framtidsarbete för ungdomar på gymnasiet, och att göra det med goda kollegor som bidrar med klokskap, gemenskap och mycket glädje.