Tålmodigt och långvarigt opinionsarbete av idrottsrörelsens gräsrötter har gett resultat. Det är ett första steg och det behövs många stora steg till innan det blir bra. Det är extra roligt att utbildningsministern nämner betydelsen av pulsträning, och det är fantastiskt att ha fått vara med och påverka skolutveckling och att ge barnen ett hälsosam start i livet.
Idag presenterade regeringen initiativet "Samling för daglig rörelse". "Det finns flera exempel på medvetet arbete ute på skolor för att elever ska röra sig varje dag. Det kan handla om arbete under raster, samverkan mellan skola och fritidshem, pulshöjande aktiviteter. Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att lämna förslag på hur exempelvis skärpningar i läroplanen kan göra så att detta går från enskilda projekt, till att målet nås om att alla elever är del av fysisk aktivitet varje dag." "Barn ska röra sig varje dag. Det stärker koncentrationen och lärandet. För att nå det målet måste vi jobba mer i skolan, med idrottsrörelsen och friluftslivet. Dagens samling innehåller bland annat fler timmar idrott och hälsa och möjlighet att skärpa läroplanens krav på daglig fysisk aktivitet. Det är en bra grund för arbetet framåt, för mer rörelse och stärkt lärande, säger utbildningsminister Gustav Fridolin. Vi vill göra det här för att forskningen visar att eleverna mår bättre och att deras skolresultat förbättras när de är mer fysiskt aktiva under skoldagen. Det är också någonting som idrottsrörelsen och föreningslivet efterfrågat under en längre tid, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för forskning och högre utbildning."
"De utökade idrottstimmarna är bara en del i en större satsning på fysisk aktivitet i skolan. Utbildningsministern vill till exempel också se "pulshöjande aktiviteter" inför teoretiska lektioner, eller promenader i skog och mark under raster. För att få till mer sådana aktiviteter bildas nu ett "rörelsenätverk" bestående av Riksidrottsförbundet, Gymnastik- och idrottshögskolan, Svenskt friluftsliv och lärarfacken." (Aftonbladet)
Läs artikel från Riksidrottsförbundet här.
Läs artikel från DN här.
Läs artikel från Skolvärlden här.
Läs SVT's artikel här och här.