Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, berättar om den senaste forskningen och om hur barn och ungdomar lär. Puls+ fokuserar i år på koncentration och motivation och sammanfattningen nedan löper som en röd tråd i undervisningen. Koncentrationsförmågan är begränsad för oss alla när hjärnan översvämmas av intryck och när belöningscentrat i hjärnan lockar uppmärksamheten på annat håll. Artikeln ger oss både bekräftelse och inspiration till att fortsätta arbetet för att alla ska kunna lyckas.
1. Informera om att hjärnan är plastisk och kan påverkas med hjälp av ansträngning.
Man måste träna för att klara av att göra vissa saker och för att bli bättre.
Det är viktigt att ha full koncentration på uppgiften för att nå framgång.
Det är naturligt att ibland bli frustrerad och att misslyckas.
Även uppmärksamhet och arbetsminne, som ofta är ett problem vid exempelvis adhd, förbättras av träning.
2. Ge barnet omedelbar återkoppling på sina insatser, både positiv och negativ,
Säg inte alltid att det är ”jättebra”. Tala om vad som är bra och vad som är mindre bra. Säg kanske att ”här hade du kunnat anstränga dig litet mer”.
Kravlöshet kan leda till att barnet ger upp vid minsta motgång.
3. Försök få barnet att förstå att allt inte kan vara skojigt i stunden, utan att det kan finnas en högre målsättning med kunskaper och färdigheter."
Läs hela artikeln här.