Efter påsk kommer idrottslärarstudenterna Helen Holm och Marie Lindgren från Malmö Högskola att genomföra den kvalitativa mätningen av Puls+.
Det är intressant att dels få veta hur våra duktiga elever upplever projektet och dels att få med lärarutbildningen i tankarna om hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan och den kognitiva utvecklingen.
Närmast väntar ett annorlunda påsklov med några spännande möten som förhoppningsvis utvecklar vårt pulsprojekt. Dessutom väntar en spännande konferens i Stockholm med bl.a. Paul Zientarski och David Sladkey från Naperville Central High School USA, Anders Hansen känd från TV mfl. Flera riksdagspolitiker, SVT, kollegor från Sverige, Danmark och Finland kommer och det är ett bevis för att pulsträning och inlärning intresserar allt fler.
Puls+ ligger i framkant eftersom vi ska mäta vårt pulsprojekt. Frågan är om vi har tillräckligt stort underlag för att få ett statistiskt signifikant resultat eller om vi måste bygga på det med ett eller två år till?
Om man ska kunna dra några slutsatser om olika pulsprojekt runt om i landet, så måste mätningen genomföras på rätt sätt. Det räcker inte att ha haft puls med endast en klass, att inte ha någon kontrollgrupp, att bara titta på betyg mm.
Naperville genomförde sitt pulsprojekt med ca 19.000 elever och de fick upp till 40% bättre resultat i matematik och språk. Ingen annan skola är i närheten av att mäta så många elever.
Det är svårt att mäta förändringar i elevers lärande! Mycket svårt! Men om skolledare, politiker, forskare mfl ska ta oss på allvar så vill de se siffror, och då måste vi också ställa krav på att mäta på ett trovärdigt sätt! Här gäller det att vara kritisk mot oss själva, att utveckla, att delge och hjälpa varandra så att den fysiska aktiviteten får den ställning i skolan och i samhället som den förtjänar.