PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 13 september 2019

Långvarig mobbing påverkar hjärnans strukturer och kemi hos barn och ungdomar.

Röntgenbilder visar att mobbing kan påverka hjärnans volym, struktur och kemi hos barn och ungdomar. The Times skriver en riktigt bra artikel om hjärnforskningen.

”The King’s College researchers used a dataset that included clinical, genetic, and, neuroimaging data of 682 youth from France, Germany, Ireland, and the United Kingdom collected as part of a European research project known as the IMAGENStudy — one of the first longitudinal studies to research adolescent brain development and mental health. In longitudinal studies, data is collected over a number of years. This allows researchers to track kids over time and determine whether certain experiences — such as being bullied — are associated with structural changes in the brain. The youth completed questionnaires at ages 14, 16, and 19 on the extent of bullying in their daily lives. MRI scans were acquired at ages 14 and 19. The researchers identified nine regions (left and right) of interest that are associated with stress and
Analyzing changes in brain volume at age 19, they found that participants who experienced chronic bullying had significantly steeper decreases in the volume of two regions involved in movement and learning — the left putamen and left caudate — with the former showing the stronger effect. These participants also experienced higher levels of generalized anxiety.”