PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 29 augusti 2019

Prästamosseskolan i Skurup är den hjärnsmarta skolan.

Skolan är nybyggd.
Ett byggföretag har byggt skolan efter hur hjärnan fungerar.
Pedagogiken är hjärnsmart.
Inredningen, möbler, schema och miljö ska stärka inlärning.
Skolan heter Prästamosseskolan och den uppmärksammas idag i media. Intressant att se utvecklingen. När PULS+ startade 2014 så fanns det inte. Idag bygger man hjärnsmarta skolor. Det här måste jag ta upp med mina byggelever på gymnasiet. Se vad byggbolaget skriver:

DEN HJÄRNSMARTA SKOLAN
Prästamosseskolan kommer att ha en pedagogik som går under benämningen Den hjärnsmarta skolan. En hjärnsmart skola är en skola som utvecklar hela människan. Målet med den hjärnsmarta skolan är att skapa bästa möjliga förutsättningar för varje individ, att optimera inlärningen utifrån barnets ålder och individuella utveckling,
– Enligt de rön som kommit fram i dagens hjärnforskning kan vi konstatera att skolorna som byggdes fram till för ungefär tio år sedan främst är lämpade för elever i gymnasieåldern, säger Aleksandra Rodenkrans Hagström, chef för skol- och utbildningsförvaltningen. Vi vet idag att yngre barn har andra behov, som har med hjärnans utveckling att göra.
Precis som Liljewall arkitekter har tagit fram planlösningen för skolan i samarbete med pedagogerna, har hjärnans behov av lärmiljöer fått sätta ramar för utformningen av inre och yttre rum och hur de är tänkta att utnyttjas. Den hjärnsmarta skolan fokuserar på variation och flexibilitet, både hos pedagoger och skolmiljö. Pedagogerna har läroplanen som styrdokument. I genomförandet av den är det även miljön som sätter ramarna.

I DEN HJÄRNSMARTA SKOLAN FINNS DET:

  • en variation av miljöer och möblering för olika syften.
  • ett synsätt både pedagogiskt och arkitektoniskt där man kombinerar inom -och utomhusmiljö. Hela omgivningen är ett klassrum.
  • sätt att göra teorin levande och kreativ. Läser vi om insekter kan vi flytta ut undervisningen.
  • utrymme för olika uttrycksformer, exempelvis en ljudstudio och en så kallad black box.
  • en medvetenhet om att färger, takhöjd, ljud och ljus skapar stämningar.
  • möjlighet att förändra och dela av utrymmen för olika behov.
  • miljöer som stimulerar till mental och fysisk rörlighet. Rörlighet är en väg till inlärning. Klätterväggar och basketplaner är ingen omöjlighet på idéstadiet, lika väl som små avskilda hörn med mjuk möblering.
Mer information kommer!