söndag 31 mars 2019

Varför elever (och personer) glömmer och vad du kan göra åt det.

Hjärnan är byggd för att glömma saker. Hur skulle det se ut om vi kom ihåg allt vi stöter på? Förmågan att glömma bort saker som inte är viktiga är unikt och centralt för hjärnan. Om du tänker tillbaka till dina tidigaste minnen, så är de förknippade med någon stark känsla. Karusellen på lekplatsen, kärleken från dina föräldrar eller smärtan av en olycka. Dina tidigaste skolminnen kan vara nervositeten när du mötte dina nya skolkamrater i årskurs 1 och gråten som satt i halsen?
Känslor spelar en stor roll för oss på många olika sätt. Minnesmästare använder sig av känslor för att komma ihåg viktiga formler, berättelser mm. Duktiga pedagoger använder strukturerat känslor för att skapa attitydförändringar, påverka beteenden, öka engagemang och motivation mm. En del skolor har utvecklat modeller med emotionellt lärande i centrum. Det är intressant, i synnerhet idag när forskare menar att för mycket skärmtid kan orsakar brist på empati och socialt umgänge.
Fysisk aktivitet stärker strukturer i hjärnan som är viktiga för långtidsminnet. Ger fysisk aktivitet bättre minnesförmåga och inlärning hos barn och ungdomar? Det är ett relativt nytt forskningsområde och man kan inte jämföra äldre personer med barn osv. Om du arbetar med 10-åringar så är det nog bäst att du använder gedigen forskning på just 10-åringar. Hjärnan fungerar efter principen ”use it or loose it”. Glöm inte det!
Vill du som skola, organisation eller företag veta mer om:
- hur minnet fungerar i en viss ålder
- vetenskapligt stöd och aktuell forskning
- skolmodeller med emotionellt lärande
- sju strategier för långtidsminnet
- konkreta minnesövningar
Kontakt: Arne.kastenbom@gmail.com