tisdag 26 mars 2019

Nytt vetenskapligt STÖDMATERIAL med bevisen på barn och ungdomar.

Pulsprojekt runtom i Sverige kritiseras som ovetenskapliga. Media och experter menar att pulsprojekten inte alls ger de effekter som skolor uppger. Pedagoger och skolledare värjer sig mot uttryck som att "barn blir smartare av fysisk aktivitet". Pulsträning innebär inte bättre inlärning. Små studier anges som bevis. Studier sponsrade av företag som säljer produkter visar på positiva effekter när man använder deras utrustning som tex ståbord.
Det gäller att vara påläst och trovärdig. Hur hänger allt ihop?
Skolor ska fokusera på kärnverksamheten och bygga broar till ny bra gedigen forskning!
PULS+ har arbetat fram ett stödmaterial till skolor och alla andra som vill fortsätta arbeta med fysisk aktivitet kopplat till hjärnans funktioner och inlärning. PULS+ har stöd av den hjärnforskare som publicerat flest vetenskapliga artiklar i ämnet i världen på barn och ungdomar. Professor Charles Hillman är ledamot i den nationella kommittén som tagit fram de nya nationella riktlinjerna om fysisk aktivitet i USA 2018. Det är de senaste riktlinjerna i världen. En bra skolverksamhet ska bygga på rätt forskning. Ingen tjänar på att tänja på sanningen i längden och ingen skola vill ”lura” barnen att tro på halvsanningar. PULS+ står upp för mer fysisk aktivitet på rätt grunder. Det är inte lätt att veta vad som är aktuellt på internet. Falska nyheter sprider sig upp till 6 gånger snabbare.

Stödmaterialet bör kombineras med föreläsningar och diskussioner.
Kontakta PULS+ för stöd och vetenskaplig grund (arne.kastenbom@gmail.com).
Bild från DN Ledare:”Räkna inte med att pulspass löser matteproblemen”.
UPPDATERAD 2019-02-25 PUBLICERAD 2019-02-24