måndag 7 januari 2019

Heta trender 2019: Skärmhjärnan och pocornhjärnan

Vi blickar framåt 2019. Vilka ämnen känns heta just nu? Första gissningen handlar om att överdriven skärmtid påverkar alltfler negativt, och pendeln är på väg att slå tillbaka. Hjärnan och kroppen är inte byggd för dagens stillasittande livsstil och digitaliserade värld.

Börja med att läsa reportaget om popcornhjärnan. Den måste ALLA läsa!
Om några veckor kommer Anders Hansen ut med en ny bok som heter ”Skärmhjärnan: Hur en hjärna i osynk med sin tid gör oss stressade, deprimerade och ångestfyllda”.
Ämnet kommer garanterat att diskuteras i TV-soffor, på skolor och fortbildningar.

 
Läs reportaget ”Students are Better Off without a Laptop in the Classroom” som bygger på en studie som visar att digitaliseringen av undervisningen inte bidrar till ökade kunskaper. Användning av laptops mm distraherar och försvårar inlärning. Hur använder barn och ungdomar datorn och mobilen? Onekligen intressant och värt att diskutera på varje skola. It’s time for a change!
”Our results showed that nonacademic Internet use was common among students who brought laptops to class and was inversely related to class performance. This relationship was upheld after we accounted for motivation, interest, and intelligence. Class-related Internet use was not associated with a benefit to classroom performance.”

En systematisk översikt på hur skärmtid påverkar barn och ungdomar hälsa och välmående från 2018 visar att ”There is evidence that higher levels of screentime is associated with a variety of health harms for CYP, with evidence strongest for adiposity, unhealthy diet, depressive symptoms and quality of life”. CYP betyder ”Children and Young People”). Men det finns fortfarande ganska få bra studier.