PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 5 november 2018

Nästa steg är redan här! Hur kan pedagogerna påverka de exekutiva funktionerna i klassrummet?

Nästa steg i skolan? Framtidens klassrum är uppbyggd efter hur hjärnan fungerar.
De exekutiva funktionerna i hjärnans prefrontala cortex är nödvändiga för all ny inlärning.
Hur kan man påverka dem i klassrummet på bästa sätt?
Vilka exekutiva förmågor är viktigast och möjliga att påverka?
Det går att utveckla skolan och inlärning genom att ta in ny hjärnforskning och anpassa det efter de förutsättningar som passar er skola.
Det handlar givetvis inte bara om fysisk aktivitet, aktiva klassrum och goda vanor, utan om ny kunskap och olika övningar som utvecklar hjärnans förmågor som begränsar ny inlärning.
Den skola som arbetar strukturerat och som har med sig ALLA pusselbitar kommer att ha fler elever som lyckas. Aktiva klassrum sprider sig runt om i landet, men nästa steg finns redan.
Jo, det finns faktiskt skolor som arbetar strukturerat med de exekutiva funktionerna. Whao! Det inspirerar och tankarna flyger iväg. Varför inte utveckla konceptet aktiva klassrum med kvalitet? Varför inte bygga världens bästa skola? Alla pedagoger och skolledare är intresserade av metoder och verktyg som vässar de exekutiva funktionerna för ökad inlärning och skolresultat.
Hur ser framtidens klassrum ut? Hur arbetar skolor framgångsrikt med exekutiva funktioner? Vilka olika metoder finns? Vad är flum och hitte-på? Finns det stöd i forskning?
Är du intresserad? Kontakta Puls+. Nästa steg är redan här.