PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 30 oktober 2018

En ny studie visar att god kondition förbättrar akademisk och kognitiv prestation hos barn.

En ny amerikansk studie visar att barn mellan 9-11 år med god kondition, muskulärt och konditionsmässigt, presterar bättre både akademiskt och kognitivt. Barnen presterade bättre i matematik (algebra) och arbetsminne. Det kan vara lönsamt att satsa på mer allsidig fysisk aktivitet i skolan för ökad inlärning i klassrummet. Skolinspektionen har tidigare påvisat att även idrottsundervisningen ofta är lågintensiv och det kan finnas många anledningar till att öka intensitet och aktivitet för bättre hälsa och inlärning?