PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 15 oktober 2018

Hur bygger vi bort stillasittandet?

Det är mycket enkelt! Det är billigt! Det påverkar hälsa, välmående och inlärning!!!
En del behöver bara en knuff. Andra aningen mer hjälp. Inför mer fysisk aktivitet och några andra goda vanor som passar er verksamhet. Vissa förändringar ligger på organisationsnivå medan andra ligger på grupp- och individnivå. Vill ni ha mer av samma eller önskar ni tex utveckla pedagogiskt idrott, bryta stillasittandet, införa aktiva och flexibla klassrum eller kontor, aktiv pedagogik, LRPE, zero hour före skolstart, pulsträning kopplat mot inlärning (koncentration, arbetsminne, problemlösning, minne, kreativitet mm), FaR, motverka stress och ångest, öka kreativiteten, fokusera på arbetsro, minska off-task-beteende i klassrummet eller arbeta med äventyrspedagogik (utomhuspedagogik som jag är utbildad i)? Det finns många bra nationella och internationells exempel, projekt och modeller. Många skolor mäter resultat själv. Det är inga vetenskapliga mätningar men kanske kan inspirera som goda exempel? Vill ni veta vad forskningen säger? Ska skolan vila på en vetenskaplig grund? Önskar ni utgå från hur hjärnan fungerar?

Boka den aktiva och inspirerande föreläsning Strong Body Strong Mind som utgår från en holistisk helhetssyn och en hälsa i balans. Den går att bygga på med ett fördjupat projektarbete.
En förändring ska hålla över tid och inte vara beroende av eldsjälar, chefsbyten osv. Kroppslig förmåga, physical literacy, rörelserikedom, fysisk självbild, rörelseförmåga är alla begrepp som ska ge varje individ förutsättningar att leva ett aktivt, hälsosamt och rikt liv.