Det är inte varje dag jag blir ifrågasatt och uppmuntrad av en dansk docent i utveckling och forskning. Han är expert i sambandet mellan fysisk aktivitet och inlärning, idrottsämnet och fysisk aktivitet i skolan. Han reagerade på ett väldig populärt inlägg med rubriken ”Flere idrætstimer og bevægelse i matematik gav fremgang på 68 procent”. Den hämtade jag från danska tidningen Skoleliv, som skrev om ett framgångsrikt projekt utan att hänvisa till någon källa eller studie. Jag letade på egen hand fram studien, men min kritiska docent påpekade att den inte redovisar några förbättringar på 68%. Nästa steg hade väl varit att kontakta chefsredaktören och den forskare som gjort studien, men där tog tiden slut. Det är alltid trevligt att ha kontakt med duktiga personer eftersom jag alltid lär mig något nytt. Docenten skickade en studie som heter ”Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: a systematic review and meta-analysis”. CONCLUSIONS: Results suggest classroom-based physical activity may have a positive impact on academic-related outcomes. However...”. Jag frågade vad den den danska experten ansåg om nyhetsbrevet från de danska fysioterapeuterna, som jag skriver om nedan. Svaret är att den kan man använda.
Läs gärna studierna i sin helhet och på danska om det funkar för dig.
Här kommer en fri svensk översättning av undertecknad.
OBS! De har tagit bort länken till den välskrivna sammanfattningen om fysisk aktivitet i undervisningen stärker inlärning. Jag har kvar originalet. Om du är intresserad av att läsa den så kontaktar du PULS+ på Arne.kastenbom@gmail.com.
De danska fysioterapeuterna och René Andrasen skriver en sammanfattning om ny forskning och om hur fysisk aktivitet i undervisningen stärker inlärning. Den handlar om att korta stunder med fysiska aktiviteter i klassrummet kan ge bättre koncentration och inlärning. Det kan också leda till att eleverna rör på sig mer på fritiden. Många skolor kämpar med arbetsro. Lösningen kan i en del fall, paradoxalt nog, vara mer fysisk aktivitet. En ny internationell systematisk översikt och metaanalys visar att fysisk aktivitet i klassrummet kan begränsa sk off-task-beteende och öka förmågan att koncentrera sig på rätt uppgift och därmed förbättra inlärningen. Fysisk aktivitet kan vara ett bra redskap i undervisningen och det finns evidens för att fysisk aktivitet kan stärka barns kognition och skolprestation. Metanalysen bestod av 39 studier på barnmellan 5-12 år. Det ska nämnas att studien har sina begränsningar och att man bör läsa den i sin helhet.
Vill du läsa resten av översättningen? Gå med i Facebookgruppen ”Aktiva klassrum”.