PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
tisdag 2 oktober 2018
Det är inte varje dag jag blir tillrättavisad och uppmuntrad av en dansk expert i fysisk aktivitet och inlärning. Fysisk aktivitet i klassrummet kan stärka koncentration och inlärning.
Läs gärna studierna i sin helhet och på danska om det funkar för dig.
Här kommer en fri svensk översättning av undertecknad.
OBS! De har tagit bort länken till den välskrivna sammanfattningen om fysisk aktivitet i undervisningen stärker inlärning. Jag har kvar originalet. Om du är intresserad av att läsa den så kontaktar du PULS+ på Arne.kastenbom@gmail.com.
De danska fysioterapeuterna och René Andrasen skriver en sammanfattning om ny forskning och om hur fysisk aktivitet i undervisningen stärker inlärning. Den handlar om att korta stunder med fysiska aktiviteter i klassrummet kan ge bättre koncentration och inlärning. Det kan också leda till att eleverna rör på sig mer på fritiden. Många skolor kämpar med arbetsro. Lösningen kan i en del fall, paradoxalt nog, vara mer fysisk aktivitet. En ny internationell systematisk översikt och metaanalys visar att fysisk aktivitet i klassrummet kan begränsa sk off-task-beteende och öka förmågan att koncentrera sig på rätt uppgift och därmed förbättra inlärningen. Fysisk aktivitet kan vara ett bra redskap i undervisningen och det finns evidens för att fysisk aktivitet kan stärka barns kognition och skolprestation. Metanalysen bestod av 39 studier på barnmellan 5-12 år. Det ska nämnas att studien har sina begränsningar och att man bör läsa den i sin helhet.
Vill du läsa resten av översättningen? Gå med i Facebookgruppen ”Aktiva klassrum”.