onsdag 7 december 2016

GIH 25/3 2017: Örjan Ekblom föreläser om hur hjärnan påverkas av stillasittande och träning!

Missa inte GIHs öppna föreläsning om fysisk aktivitet, stillasittande och hjärnan. Det är en favorit i repris och vi rekommenderar att först gå på föreläsning med Örjan Ekblom och sen få mer inspiration på den stora konferensen "Pulsträning och inlärning 2017" i Stockholm måndagen den 27/3.
"Elever i skolan kan påverka sina resultat med hjälp av kondition. Studier har visat att de elever som har god kondition har även bra resultat i läsning och matematik. Även resultatet av denna studie visar att kondition och kognition hör ihop".



"Hjärnan lär sig genom att göra det lättare eller svårare för en signal att ta sig fram, vilket med andra ord definieras som plasticitet. I en studie har plasticiteten mäts och försökspersoner delades in i två grupper där den ena fick sitta och den andra tränade. Här mättes plasticiteten både innan och efter de olika perioderna och resultatet visade att förutsättningarna till inlärning påverkades positivt av träning. Studier har även visat att lärande med hjälp av främst konditionsträning har störst effekt hos barn och äldre. Styrketräning och motorikträning tycks mindre effektiv avseende effekt på inlärning och minne. Det finns några studier som indikerar att kombinerad träning med konditionskrävande styrke- eller motorikövningar kan ge effekt.
Olika studier pekar mot samma svar – fysisk kondition har en effekt på hjärnans kognition. Mekanismer, fysiologi och anatomi samverkar för en förbättrad funktion och den påverkar även vår förmåga att lära oss, sinnesstämning, stress, sömn och social interaktion. Däremot vet vi inte hur mycket kondition och rörelse som behövs för att nå dessa effekter."