”Hjärnans belöningssystem triggas snabbare av sociala medier och spel i tonåren. Hjärnforskaren Sissela Nutley är kritisk mot att techbolagen cyniskt utnyttjar vår psykologiska sårbarhet – inte minst Snapchat.”
”Mekanismerna som är inbyggda i apparna är ganska sofistikerade och går på våra djupa emotionella drivkrafter, säger Sissela Nutley som lyfter fram hur techbolagen rider på vår rädsla, nyfikenhet och strävan efter belöningar när de utformar sociala medier-applikationer och spel.”
”Att en app som riktar sig till barn och ungdomar fungerar så här tycker jag är förfärligt.”
”Mekanismerna som är inbyggda i apparna är ganska sofistikerade och går på våra djupa emotionella drivkrafter, säger Sissela Nutley som lyfter fram hur techbolagen rider på vår rädsla, nyfikenhet och strävan efter belöningar när de utformar sociala medier-applikationer och spel.”
”Att en app som riktar sig till barn och ungdomar fungerar så här tycker jag är förfärligt.”
Läs hela reportaget här.