Rapport hade pulsträning på nyheterna idag. Rapport tog upp den brittiska metaanalysen, som jag skrivit om tidigare, som visar att interventioner i skolan inte förbättrar betyg och inlärning. Jag har skrivit om kritiken mot pulsprojekt och dess effekter på inlärning ett tiotal gånger. De kritiserar ”Napervillemetoden” där 20 minuters pulsträning förbättrar resultat i matte osv. Jag har poängterat att Napervilleprojektet inte är en vetenskaplig studie ända sen 2014. Varför tror media och forskare att vi annars bestämde oss för att försöka mäta vårt pilotprojekt. Men det verkar inte gå igenom i mediebruset.
Se inslaget: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pulstraning-i-skolan-populart-men-studier-dissar-effekterna
Jag har satt ihop ett stöd för skolor om pulsträning. Vad är bevisat? Varför har pulsträning en viktig plats i skolan? Hur påverkar pulsträning barn och ungdomars hjärnor. Till min hjälp har jag ingen mindre än professor Charles Hillman, USA, som publicerat flest artiklar i ämnet i världen. Bygg din verksamhet på vetenskaplig grund. För många, även journalister, läser rubriker och bygger sin uppfattning på det. Fysisk aktivitet är ingen mirakelmetod, men har enormt många effekter på kropp, psyke, socialt och hjärna. Även Rapport blandar begrepp. Pulsträning. Pulsprojekt, Bättre betyg. Studieresultat. Interventioner. Studieprestation. God kondition. Inlärning. Regelbunden träning. Akut fysisk aktivitet. Vad handlar det om egentligen? Varför uppmärksammas en metaanalys på 13 studier av alla större medier?
Vill du få del av Stödmaterialet för barn och ungdomar, så kontaktar du PULS+.