Under åren har jag mött många skolor som berättar om sina lyckade rörelseprojekt. Skolorna rapporterar nästan alltid positiva siffror, vilka ibland sprids och uppmärksammas runtom i landet. Jag har ofta reagerat på att man hyllar skolors arbete, utan att begära information om hur de kommit fram till sina resultat och slutsatser.
Dessa slutsatser granskas och kritiseras idag av media och forskare, vilket är positivt på sitt sätt. Det är inte någon mening med att inspireras och kopiera andra skolors arbete om de är dåligt utvärderade. Men ingen kan ta ifrån att ett lyckat projekt är ett lyckat projekt på den berörda skolan. Pulsprojekt, morgondans för ökad koncentration, brain breaks mm är några bra exempel på hur man kan införa mer fysisk aktivitet i skolan.
Måste man utvärdera utökad fysisk aktivitet? Min åsikt är att det beror på vad syftet är. Om en skola inför pulsträning för bättre arbetsminne, arbetsro, koncentration, studieprestation, högre betyg eller inlärning, så anser jag att det behövs av den anledningen att det, beroende på hur ni designat projektet, kanske inte finns vetenskapligt stöd för ert arbete.
Forskare är ett speciellt skrå med sin egen agenda. De skulle behöva göra en stor ambitiös kontrollerad studie med ett par hundra skolor, där det är stor skillnad på fysisk aktivitet på försöks- och kontrollgrupp. De randomiserade studierna som finns idag är för små.
Det är forskarnas uppgift att begära pengar och resurser, och det svagt att de ligger så långt efter. Det räcker dessutom inte med en bra studier, utan de ska dessutom testas av andra. Om de får liknade resultat, så kan tesen bevisas.
Men en annan hinner dö innan forskarna fått ändan ur vagnen. Men det finns lovande forskning.
Om du vill veta mer så kontaktar du PULS+.