tisdag 9 april 2019

Pulsstudien på Kristianstad Högskolas forskningsplattform för "Lärande i samverkan".

Läs mer om Pulsstudien i Helsingborgs Stad. Det handlar om praktiknära forskning med elever i årskurs 7. En uppföljningsstudie på åttaåringar pågår.
Resultaten är klara, men det tar lång tid att peer-viewa den och att få artikeln publicerad i en etablerad tidskrift. Många har hört av sig, men vi får ha mycket tålamod.
Här kommer mer information från Kristianstad Högskola om studien:

Effekten av pulshöjande aktiviteter för elevers koncentrationsförmåga och arbetsminne i matematik.
Vi vill se om fysisk aktivitet kan förbättra elevers prestationer i matematik. Fram för allt vill vi undersöka hur pulshöjande aktiviteter påverkar elevernas koncentrationsförmåga och arbetsminne, vilka är särskilt viktiga för att elever ska prestera bättre i skolan (Klingberg, 2017)
När det gäller skolarbete, så varierar behovet av koncentrationsförmåga och arbetsminne beroende på vilka aktiviteter som genomförs i klassrummet. Här saknas emellertid kunskap om kopplingen mellan pulshöjande aktiviteter och olika (kognitiva) aktiviteter i ämnet. Det är denna koppling vi vill undersöka.
Men det är samtidigt viktigt att veta att det faktiskt är den fysiska aktiviteten som bidrar till förbättrade prestationer hos eleverna och att den i så fall knyts till aktiviteter som drar nytta av en ökad koncentrationsförmåga och arbetsminne, om lärare och elever ska lägga tid och kraft på detta.

Läs mer här.