onsdag 20 mars 2019

2 av 3 barn rör på sig för lite.

Minst 60 minuter fysisk aktivitet/dag. Helst mer. Huvuddelen ska vara pulshöjande dvs medel- och högintensiv. Bara 1/3 når WHO’s rekommenderade mängd av fysisk aktivitet. En ny studie visar att eleverna arbetar mindre än 1/3 av idrottslektionen i medel- och högintensiv zon. Det bidrar till mängden rörelse, men behöver kompletteras av annan träning.
Idrottsämnet är både ett aktivitets- och kunskapsämne, och flera moment är lågintensiva. Grundskolorna kommer i höst att införa 100 timmar mer idrott, och skolorna verkar lösa det på olika sätt. Vissa är bra och andra är dåliga. Rena teorilektioner eller införa fler friluftsdagar diskuteras som några lösningar. Borde inte eleverna utveckla rörelserikedom och fysiskt självförtroende? Målet är en ny aktiv hälsosam generation. Eller?
Det är dags att införa daglig fysisk aktivitet i svenska skolan. Före, under och efter skoldagen. För alla. Ställ krav på dina beslutsfattare,

Behöver ni hjälp med argument? Kontakta PULS+.