Pedagogen ska arbeta fram en struktur där detta ger arbetsro, glädje, ökad koncentration och stärka inlärning. Positiva känslor är viktigt och det finns skolor som har profilerat sig på socioemotionell utveckling och kopplat det till studieprestation och bättre inlärning.
Det slår ett extra slag när jag upptäcker utländska skolor som profilerar sig som en skola som satsar på att utveckla hjärnans exekutiva funktioner! Den skolan skulle jag vilja arbeta på! Skolan måste byggas, organiseras och struktureras rätt på alla nivåer. Pedagogerna kan arbeta hjärnsmart på olika sätt för bättre inlärning och de kan tex välja mellan:
- korta aktiva pauser i klassrummet som tex brain breaks
- aktiva och flexibla klassrum
- aktiv pedagogik
- utomhuspedagogik och äventyrspedsgogik
- aktiva it-lösningar
- övningar som stärker de exekutiva funktionerna (!)
- integrera höga förväntningar, positiva känslor och lust, socioemotionella övningar mm
- arbetsro, självkontroll mm
- prioritera problemlösning och kreativitet
Den fysiska aktiviteten är viktig fysiskt, psykiskt och socialt. När den används i ett sammanhang kan den optimera eleven för inlärning. Fysiskt aktivitet är fantastisk för hjärnan. Använd det på rätt sätt för bästa resultat. Ta hand om kropp och hjärna. Ge hjärnan rätt förutsättningar för inlärning.
Vill du veta mer? Boka en föreläsning. Kontakta Puls+.
Vill du veta mer? Boka en föreläsning. Kontakta Puls+.