Idag plats nr 5. Bevis och aktuell forskning om pulsträning och inlärning.
I takt med att pulsprojekten sprider sig runt om i landet och världen, så efterfrågas vetenskaplig grund. Stärker fysisk aktivitet inlärning?
Årets mest lästa är den systematiska översikten som professor Charles Hillman rekommenderade PULS+ att sprida. ”Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review” sammanfattar all forskning om barn och ungdomar och ger en helhetsbild. Hillman är erkänt duktig och sitter med i kommittéen som drar upp de nationella riktlinjerna om fysisk aktivitet i USA. Om du inte orkar läsa hela studien, så se intervjun. Den är riktigt bra.
Pulsstudien i Helsingborg är klar och visar att puls i matteklassrummet förbättrar elevernas arbetsminne och koncentrationsförmåga. Vi väntar på att den ska publiceras efter sk peer-view. Många har visat stort intresserade och den kommer att spridas som en svensk skolnära studie på ett par hundra 13-åringar. Spännande! Följdstudien på årkurs 2 pågår.
Bloggen har under året skrivit om de flesta bevisen, studierna, meta-analyserna och systematiska översikterna som visar att fysisk aktivitet (inte bara puls) och goda vanor stärker hälsa, de exekutiva funktionerna, studieresultat, arbetsro, studieresultat, hjärnhälsa, inlärning mm. Tänk på att när forskare pratar om studieresultat och inlärning, så är det inte samma sak. Det gäller även fysisk inaktivitet och stillasittande. Var påläst och trovärdig. Det vinner alla på i längden. Inte minst eleverna.
Uppdaterar med en aktuell meta-analys om fysisk aktivitet och matte!