PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 6 december 2018

Fysisk aktivitet är skolans viktigaste ämne!

Fysisk aktivitet har en mängd unika effekter på barn och ungdomar. Det är dessutom enkelt och billigt att införa. Det borde vara lika prioriterat som matte, svenska och språk. 60 minuter daglig rörelse ger bättre hälsa, välmående, prestation och inlärning. Det handlar om att införa mer rörelseglädje och rörelserikedom.
Läs ett bra reportage: ”Why dance is just as important as math in school. 
Dance — and physical activity — should have the same status in schools as math, science and language. Psst: it may even help raise test scores, says Sir Ken Robinson.”
Bjuder på en TedTalk med nämnde Robinson. Enjoy.